zondag 20 januari 2013

NATTE SCHETEN VAN V&D, HEMA EN IKEA


Wat heb ik een zware innerlijke taalstrijd gevoerd over de nieuwe teksten op onze website van De Voorzitters. Elk woord wilde ik kunnen verantwoorden, elke zin moest kloppen.
De meest beladen woorden waren ‘inspirerend’ en ‘creatief’. Van die lege en tegelijk loodzware containerbegrippen, waar ik eigenlijk een hekel aan heb. Dus moest ik precies weten wat die woorden betekenen, voor ik ze aan De Voorzitters zou koppelen.
Inspiratie is afgeleid van ‘spiritus’; het betekent ‘geest’, maar ook ‘adem’ en ‘vluchtigheid’. Spiritus zit ook in spiritueel en spiritualiteit. En in spiritualiën: alcoholische versnaperingen!
Deze prachtige omschrijving van inspiratie kwam ik ergens tegen: ‘een maximum aan scheppend vermogen en de bekwaamheid daar moeiteloos vorm voor te vinden…’
Maak ik dat waar of is het veel te pretentieus? Blaas ik als voorzitter een ‘maximum aan scheppend vermogen’ in een zaal? Inspireren we mensen? Krijgen ze ‘de geest’ van onze manier van voorzitten, kunnen we mensen ‘bezielen’?
In alle bescheidenheid heb ik tóch voor het woord gekozen, met name omdat we een aandachtige en aangename sfeer in een zaal blijken te kunnen creëren. Sfeer of atmosfeer is een vluchtige en onzichtbare gemoedstoestand. Nog een reden: ik doe mijn werk als voorzitter met hart en ziel en ik hoop dat dat op de een of andere manier merkbaar is voor die zaal met mensen. 

Met de combinatie van inspirerend en creatief zat ik wel goed. Inspiratie gaat vaak aan creativiteit vooraf. Creativiteit is het vermogen om iets nieuws te scheppen, een nieuw concept, een originele oplossing. Ik denk dat we daar af en toe wel aan kunnen voldoen. Na lang nadenken en afwegen ontschiet ons soms een spontaan Eureka als we een origineel idee voor een ingewikkelde conferentie hebben gevonden.


Ik googelde verder. Een kleine bloemlezing van de ontnuchterende resultaten:
-       - V&D is elke dag inspirerend
-       - de Praxis is inspirerend voor huis en tuin
-       - IKEA heeft inspiratiebronnen
-       - ook de HEMA inspireert
-       - Velux heeft inspirerende oplossingen voor uw zolder
-       - je kunt inspiratie-uitjes en –trips boeken
-       - er zijn inspirerende vergaderlocaties te huur
-       - er is een Horeca Inspiratiebeurs
-       - mis de inspirerende Sligro-recepten niet
-       - doe kleurinspiratie op
-       - vaar mee op de inspirerende motorklipper…

De reclamebureaus kennen geen scrupules. Ze pikken en misbruiken allerlei woorden die het lekker doen. God-bewaar-me dat de Praxis mij wil bezielen. In hemelsnaam, Hema, probeer mij geen geestelijke worsten te verkopen. Aan mijn lijf geen scheppend vermogen van IKEA. Woordinflatie dus. Treurig verlies van waarde en betekenis.
Op zoek naar de etymologische achtergrond van ‘inflatie’. De letterlijke betekenis is opgeblazenheid of opgezwollenheid. Het komt van het Latijnse woord 'flatus' = wind.
En dat zit ook in het woord flatulentie: gasophoping in de buik.
Inspiratie en inflatie liggen verrassend dicht bij elkaar. Inspiratie is de bezielde wind die jouw en mijn wang streelt, de 'goddelijke' vonk, de geestelijke adem. Inflatie is de opgehoopte menselijke en dierlijke winderigheid. Je hoeft er maar een lucifer bij te houden en de ruftige reclamewoorden ontploffen.
De inspiratie van V&D, Praxis, Hema, IKEA etcetera: holle frasen, waardeloze winderige woorden, natte commerciële scheten.

De vernieuwde website gaat komende week (week 5) de ether (= de bovenlucht, waar de goden en sterren zich bevinden) in: www.devoorzitters.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten