woensdag 30 januari 2013

FOTOSHOPPEN OF BOTOXEN OP DE WEBSITE?


Na de gewetensvolle worstelingen met alle woorden (zie mijn blog ‘De natte scheten van V&D’ van 20 januari) kwam de delicate keuze over de foto’s en beelden op onze vernieuwde website.

Na vijf jaar was er alle aanleiding om de site te vernieuwen.
(Dat eerste lustrum van De Voorzitters is overigens niemand in het Noorden ontgaan. Op veler verzoek even een bescheiden keuze uit al die gezellige manifestaties:
Vanaf half november tot eind januari waren alle winkelstraten feestelijk voor ons verlicht; wij waren zeer vereerd dat het grootste popfestival van Europa hier plaats vond; wij woonden optredens bij, exclusief in Groningen, van de wereldberoemde componist Philip Glass; in januari verschenen er gedenkboeken rond het thema Voorzitten en Spiritualiteit (o.a. van Jan Mulder); de start- en landingsbaan van vliegveld Eelde werd voor al deze evenementen verlengd.)
Op veel foto’s op de oude site waren wij dus vijf jaar jonger. Zeg maar gerust vijf jaar minder oud. Fotoshoppen of botoxen?
Mijn maat Mick, hoewel jaren jonger dan ikzelf, heeft meer last van de tekenen des tijds dan ik. Hij wilde per se een flatteuze foto in groen jasje uit de zomer van 2007 op de nieuwe site laten staan. OK, maar dan wilde ík graag dat stoere beeld van ons tweeën met bouwvakkershelmen houden. Bovendien wilde ik graag twee foto’s van Museuminsel Hombroich op de site (zie mijn blog ‘Mijn überrationele kijk op  kunst’ van 17 september 2012). Om nog even te laten zien dat ik niet van de straat ben.
We hebben allebei onze zin gekregen; wij gunnen het elkaar. Zoek het maar op en controleer het maar op www.devoorzitters.nl
De nieuwe foto’s tonen ons in ons leeftijdsloze element: professioneel maar ook kwetsbaar, serieus maar lichtvoetig, creatief en beweeglijk…

Het cliché klopt: een man is zo oud als hij zich voelt. Ik voel me mentaal en fysiek een jonge kerel van een jaar of dertig, al zie ik aan de rimpels op mijn gezicht dat ik de werk- en levenservaring heb van een zestigjarige.
Ik ben nog lang niet van plan om er mee op te houden. Ik heb weer voor vijf jaar bijgetekend: elk congres geeft mij energie en ladingen adrenaline. Dus over vijf jaar nieuwe foto’s op onze nieuwste website!
Lang doorgaan kán ook in het werk dat ik doe. Voorzitten heeft met gezag te maken en gezag hangt voor een niet onbelangrijk deel samen met leeftijd.

Maar eerlijkgezegd kan ik ook schrikken van foto’s waarop te zien is dat ik moe ben. De vergelijking tussen sommige foto’s van toen en nu is confronterend. Eerlijkgezegd kan ik ook schrikken van mijn al te zelfverzekerde woorden. De vergelijking tussen mijn oude en nieuwe woorden in blogs, op de site, in mails, profielen en tweets zet mij aan het twijfelen.
Misschien bestaan er over vijf jaar geen sites meer, is Linked’In opgeheven, is Twitter bejaard. Misschien wordt er niet meer gecongresseerd, misschien ben ik er zelf over vijf jaar gewoon niet meer.
Dus nu het nog kan: www.devoorzitters.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten