donderdag 29 december 2016

DE RUSSEN DRINGEN MIJN BLOGS BINNEN...

Elke dag bezoeken gemiddeld twintig mensen mijn blogs. Niet spectaculair veel, maar ik ben er blij mee. In de week na het publiceren van een nieuwe 'Voorzet' trek ik vaak meer dan tachtig mensen per dag. Dat kan ik allemaal zien in de statistieken van ‘Blogspot’, de site waarmee ik mijn stukjes verspreid over het wereldwijde web.
De laatste tijd krijg ik steeds meer bezoekers uit Rusland en Oekraïne. Daarover verschaft Blogspot mij boeiende en betrouwbare gegevens: cijfers en zelfs een wereldkaartje met licht gekleurde (weinig bezoekers) en donker gekleurde (veel bezoekers) landen.
Drie weken geleden: 20 bezoekers uit Rusland; twee weken geleden 25 Russen op bezoek; vorige week waren het er bijna 40, zowat zes Russen per dag. Tegenover zo'n 25 Nederlandse belangstellenden, 15 bezoekers uit Oekraïne, en nog wat lieden uit vijf andere landen zoals China en Frankrijk, waar naar mijn weten weinig mensen Nederlands lezen.
Veertig procent van mijn bezoekers kwam vorige week uit Rusland!
Vijftien procent in dezelfde week uit Oekraïne!Wat zoeken die Russen en Oekraïners op mijn site? En dan die merkwaardige Chinese fans van mijn blogs…

Proberen de Russen nú al mijn stemgedrag bij de verkiezingen te beïnvloeden? Ze schijnen Trump aan zijn overwinning geholpen te hebben. Heeft Poetin nu ook belang bij Wilders? Zijn blonde kapsels zo opwindend voor de kalende Vladimir? Moet ik hier de AIVD over verwittigen? Zit de Federalnaja Sloezjba Bezopasnosti, de Russische veiligheidsdienst, hier achter? Zou onze waakzame spionagedienst de verdachte bezoeken al geregistreerd hebben?
De spanning liep de afgelopen weken gestaag op. Ik begon mij af te vragen in hoeverre ik aanleiding had gegeven voor de Russische ‘interesse’.
Heeft die blog van vier jaar geleden er iets mee te maken, over de voorstelling ‘Misdaad en Straf’ van Dostojevski waarin onze zoon Joris de rol van berouwvolle Raskolnikov speelde? Of mijn liefde voor de oosters/Russisch orthodoxe liturgie in het klooster van Chevetogne, waar ik al jaren kom. Hebben we de Russen geïrriteerd door onze vakantie in Estland? Of omdat we ooit in de DDR zijn geweest? Willen de Russen dat ik hun gedrogeerde schaatsers ga aanmoedigen? Dat ik Gazprom verkies boven het Groningse gas? Mijn paranoia nam toe naarmate ik meer Russen op mijn beeldscherm aantrof.

En wat heeft de belangstelling vanuit Oekraïne te maken met de Russen?
Willen de Oekraïners mij aan hun zijde krijgen in verband met het neerschieten van MH17?  Het was toch een Buk-raket uit Rusland? Of soms niet? Heeft het te maken met dat referendum over Oekraïne? Ik heb niet gestemd; ben ik daarom een vooruitgeschoven post voor de Russen of juist voor de Oekraïners om Rutte te masseren? Dan zijn ze wel te laat: Rutte heeft het referendum al verfrommeld tot een bijsluiter en daar ben ik nog content mee ook.

Is het wel iets spannends? Of gaat het gewoon om jonge Russen die in Moskou of Petersburg Nederlands studeren (het schijnen er honderden te zijn!) en die zich in mijn blogs willen verlustigen aan de rijkdom van onze taal. Of gewoon om Oekraïense studenten die een jaar hier in Groningen studeren en die taal- en redekundige ontledingen moeten verrichten van simpele Jip-en-Janneke zinnen in simpele Nederlandse blogjes?
Het web staat voor wereldwijde openheid. Voel ik me kwetsbaar? Niet zeuren, ik heb het aan mezelf te wijten. Wees welkom, Noord-Koreanen, Saoedi ‘s en Eritreëers!
Om mijn groeiende ongerustheid te dempen bedacht ik dit soort verstandige overwegingen en andere plausibele verklaringen. Welk belang zouden Russen, Oekraïners en Chinezen immers hebben bij een simpele krabbelaar als ik?
Het hielp helaas helemaal niets. Integendeel: mijn nachtmerries werden ernstiger, ik leed aan slaaptekort waardoor ik ook overdag steeds slechter functioneerde. Overmoedige boosheid maakte zich van mij meester: 'Groningen waarschuwt Moskou voor de laatste keer'. Geen effect.
Op tweede kerstdag werd ik ’s ochtends badend in het zweet wakker. Ik zakte door mijn benen, viel op mijn knieën en bad: PERESTROJKA Vladimir, Hervormingen! En vooral weer GLASNOST, mijn waarde Vladimir, Openheid!


Beste volgers van mijn blogs: ik laat jullie weten of mijn bede verhoord wordt en of het aantal Russische (en ook Oekraïense) pottenkijkers afneemt of juist stijgt na deze 'Voorzet'.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Bartho,
    Bijzonder blog deze keer. En ach, die Russen weten gewoon uit verveling niet wat ze moeten doen. Dus gaan ze op zoek naar vervelende mensen die vervelende dingen over hun schrijven. :)) Klaarblijkelijk schrijf jij in Jip en Janneke taal iets wat jou voor hun interessant maakt. Maar wat???
    Obama schopt als laatste stuiptrekking 35 diplomaten + aanhang het land uit en Poetin lacht zich dood want die reageert op een manier die niemand verwacht. Dat is voor een ieder even wennen. Als D66 aanhanger, misschien zit daar de interesse van de Russen, moet ook jou dit verrast hebben. Of… Hebben die Russen misschien informatie in jou blog achtergelaten en weet jij meer van deze kwestie die jij moet gaan delen met de AIVD? :))
    Ik wens jou en Coby een goed uiteinde en een heel mooi begin van 2017. Het vuurwerk vanuit de Tasmantoren aanschouwen moet geweldig zijn. Hopelijk is er vannacht geen mist.
    Jan Hadderingh

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Bartho,
    Bijzonder blog deze keer. En ach, die Russen weten gewoon uit verveling niet wat ze moeten doen. Dus gaan ze op zoek naar vervelende mensen die vervelende dingen over hun schrijven. :)) Klaarblijkelijk schrijf jij in Jip en Janneke taal iets wat jou voor hun interessant maakt. Maar wat???
    Obama schopt als laatste stuiptrekking 35 diplomaten + aanhang het land uit en Poetin lacht zich dood want die reageert op een manier die niemand verwacht. Dat is voor een ieder even wennen. Als D66 aanhanger, misschien zit daar de interesse van de Russen, moet ook jou dit verrast hebben. Of… Hebben die Russen misschien informatie in jou blog achtergelaten en weet jij meer van deze kwestie die jij moet gaan delen met de AIVD? :))
    Ik wens jou en Coby een goed uiteinde en een heel mooi begin van 2017. Het vuurwerk vanuit de Tasmantoren aanschouwen moet geweldig zijn. Hopelijk is er vannacht geen mist.
    Jan Hadderingh

    BeantwoordenVerwijderen